Tuesday, July 11, 2017

SKIM PELABURAN TIPU…….



Dalam dunia yang penuh pancaroba ini, pengguna dihimpit dengan permasalahan dari segi wang ringgit yang menyebabkan pelbagai cara digunakan untuk mendapatkan wang tambahan untuk menampung keluarga disamping menikmati kemewahan. Skim pelaburan sudah tentulah menjadi satu tarikan untuk mendapatkan wang mudah atau cepat. Di Malaysia banyak skim-skim pelaburan yang ditawarkan oleh agensi-agensi dan ada diantaranya tidak berdaftar dengan pihak Bank Negara Malaysia ini dinamakan Skim Pelaburan Haram.

Dalam skim pelaburan haram ini, mereka menawarkan janji manis diantaranya adalah ‘pelabur tidak akan rugi’, ‘risiko rendah’, ‘mesti untung’, ‘tak payah kerja boleh dapat wang’ dan sebagainya. Ini menarik perhatian kepada mangsa-mangsa skim pelaburan haram ini agar terjebak. Mengikut statistik Bank Negara Malaysia pada tahun 2015 sebanyak 591 kes dilaporkan dan pada tahun 2016 angka ini meningkat kepada 1006 kes yang melibatkan pelaburan haram.

Pengguna dinasihatkan berhati-hati dengan Skim Pelaburan haram ini. Kalau boleh tak payahlah melabur-melabur saham ni. Kalau nak melabur carilah Skim Pelaburan yang sah dan berdaftar, lebih selamat dan terjamin. Pengguna juga dinasihatkan supaya melayari laman web BNM sebelum membuat pelaburan agar duit dan wang anda selamat.

MOHAMAD YUSRIZAL BIN YUSOFF
Setiausaha
Persatuan Pengguna Kedah

No comments: