Saturday, June 17, 2017

Penggunaan Touch And Go/Smart Tag Membebankan Pengguna.



Penggunaan Touch And Go/Smart Tag Membebankan Pengguna.

Tidak dapat dinafikan, penggunaan touch and go dan smart tag adalah salah satu sistem yang memudahkan pengguna lebuhraya untuk mempercepatkan pembayaran tol. Namun, langkah pihak konsesi lebuhraya yang mewajibkan penggunaan sistem touch and go dan smart tag rata-rata telah membuatkan pengguna sedikit terbeban. Berikut adalah contoh situasi dan keadaan dimana membuatkan pengguna terbeban menurut rungutan rata-rata pengguna

Ada pengguna lebuhraya yang sangat jarang menggunakan lebuhraya untuk ke destinasi tertentu. Pengguna ini hanya menggunakan lebuhraya pada hari-hari yang tertentu sahaja. Sudah tentulah bagi pengguna ini sekiranya hendak menggunakan lebuhraya terpaksa membeli kad touch and go untuk menggunakan lebuhraya. Sekiranya tiada kad, mereka terpaksa membeli kad tersebut dengan harga RM10.00 dan tambah nilai sebanyak RM10.00 (minimum). Walhal, kadang-kadang pembayaran tol tidak sampai RM2.00. Kemudian pengguna ini tidak lagi menggunakan lebuhraya dan kad tersebut akan tamat tempoh dan kemana perginya baki lagi RM8.00? Ini adalah satu penganiayaan kepada pengguna.

Pengguna yang jarang-jarang menggunakan lebuhraya ini akan  terpaksa menyediakan tunai sebanyak RM20 setiap kali mereka hendak menggunakan lebuhraya. Bukankah ini membebankan pengguna? Sekiranya dapat menggunakan tunai, pengguna ini hanya membayar kadar tol sahaja.  

Sekiranya dapat pihak lebuhraya menyediakan perkhidmatan kaedah pembayaran secara tunai dan touch and go, ini dapat memberi pilihan kepada pengguna untuk memilih cara pembayaran mereka. Sekiranya cara pembayaran menggunakan touch and go ini dapat mengurangkan kesesakkan, pihak kami melihat masih berlaku kesesakan di tol-tol. Kenapa? Persatuan Pengguna Kedah juga mendapat sangatlah sukar untuk pihak Tol untuk menyediakan tempat tambah nilai yang mudah kepada pengguna.

Semoga bermanfaat

1 comment:

Anonymous said...

bodoh