Penggunaan Touch And Go/Smart Tag Membebankan Pengguna.
Tidak dapat dinafikan, penggunaan touch and go dan smart
tag adalah salah satu sistem yang memudahkan pengguna lebuhraya untuk
mempercepatkan pembayaran tol. Namun, langkah pihak konsesi lebuhraya yang
mewajibkan penggunaan sistem touch and go dan smart tag rata-rata telah
membuatkan pengguna sedikit terbeban. Berikut adalah contoh situasi dan keadaan
dimana membuatkan pengguna terbeban menurut rungutan rata-rata pengguna
Ada pengguna lebuhraya yang sangat jarang menggunakan
lebuhraya untuk ke destinasi tertentu. Pengguna ini hanya menggunakan lebuhraya
pada hari-hari yang tertentu sahaja. Sudah tentulah bagi pengguna ini sekiranya
hendak menggunakan lebuhraya terpaksa membeli kad touch and go untuk
menggunakan lebuhraya. Sekiranya tiada kad, mereka terpaksa membeli kad
tersebut dengan harga RM10.00 dan tambah nilai sebanyak RM10.00 (minimum). Walhal,
kadang-kadang pembayaran tol tidak sampai RM2.00. Kemudian pengguna ini tidak
lagi menggunakan lebuhraya dan kad tersebut akan tamat tempoh dan kemana
perginya baki lagi RM8.00? Ini adalah satu penganiayaan kepada pengguna.
Pengguna yang jarang-jarang menggunakan lebuhraya ini
akan terpaksa menyediakan tunai sebanyak
RM20 setiap kali mereka hendak menggunakan lebuhraya. Bukankah ini membebankan
pengguna? Sekiranya dapat menggunakan tunai, pengguna ini hanya membayar kadar
tol sahaja.
Sekiranya dapat pihak lebuhraya menyediakan perkhidmatan kaedah
pembayaran secara tunai dan touch and go, ini dapat memberi pilihan kepada
pengguna untuk memilih cara pembayaran mereka. Sekiranya cara pembayaran
menggunakan touch and go ini dapat mengurangkan kesesakkan, pihak kami melihat
masih berlaku kesesakan di tol-tol. Kenapa? Persatuan Pengguna Kedah juga
mendapat sangatlah sukar untuk pihak Tol untuk menyediakan tempat tambah nilai
yang mudah kepada pengguna.
Semoga bermanfaat
1 comment:
bodoh
Post a Comment