Monday, July 31, 2017

PENIPUAN PEMBELIAN SECARA ONLINE



Dewasa ini, pembelian secara online menjadi semakin popular dikalangan pengguna yang mana dikatakan lebih mudah, menjimatkan masa, tidak perlu beratur panjang, tidak perlu bersesak dan sebagainya. Peniaga juga mengambil kesempatan ini untuk mempromosikan barang mereka melalui media sosial dan laman-laman penjualan online (online shopping).

Namun apa yang terjadi sekiranya terdapat penipuan dalam urusniaga ini. Persatuan Pengguna Kedah banyak menerima aduan mengenai pembelian online ini. Sukar juga untuk pengguna nak percaya pembayaran dan penerima produk melalui online ini. Namun inilah hakikat pembelian secara online, bayar dulu terima barang kemudian. Banyak aduan diterima barang tidak sampai ke tangan pengguna walaupun telah bertahun-tahun pengguna itu membuat pembayaran. Kadangkala pembayaran itu mencecah ribuan ringgit. Ada juga yang order barang lain sampai barang lain sebagai contoh order handphone dapat lesung batu yang menjadi viral suatu ketika dahulu.

Pengguna kebiasaannya tertarik kepada barangan melalui online ini dengan melihat sampel-sampel gambar yang dipaparkan oleh peniaga dan kebanyakkan pengguna tidak mengetahui kualiti barangan tersebut. Inilah yang menjadi permasalahan kepada pengguna. Pembelian secara online ini boleh dikatakan urusan jual beli dialam maya yang mana pengguna dan peniaga tidak berhadapan antara satu sama lain dan pengguna tidak akan dapat melihat barangan itu serta memeriksa kualiti barangan itu.

Apa pun dinasihatkan kepada pengguna supaya berhati-hati untuk membuat pembelian secara online. Berikut disertakan beberapa langkah berhati-hati untuk membeli secara online.

1.       Pastikan peniaga tersebut mempunyai daftar perniagaan yang sah (SSM).
2.       Pastikan laman web penjual mempunyai populariti yang baik.
3.       Sekiranya hendak membuat pembelian melalui media sosial pastikan reputasi peniaga tersebut baik dengan memeriksa komen-komen yang boleh juga dilihat melalui google.
4.       Pastikan peniaga tersebut mempunyai nombor telefon dan alamat yang betul.
5.       Pastikan transaksi wang dibuat kepada syarikat berdaftar bukannya akaun individu.
6.       Sekiranya perlu membuat pembayaran melalui akaun individu, pastikan akaun tersebut sah dengan mengetahui penama akaun, no kad pengenalan, no telefon dan alamat pemegang akaun.
7.       Sekiranya barang tersebut tidak sampai dalam masa yang ditetapkan atau kualiti barang tidak memuaskan, sila hubungi KPDNKK untuk laporan.

No comments: