Thursday, December 4, 2008

Pengguna Diminta Berhati-hati Dengan Taktik Jualan Langsung

Pengguna diminta berhati-hati dengan taktik penipuan oleh agen jualan langsung yang menawarkan pelbagai hadiah lumayan untuk menarik pengguna menggunakan tipu daya dan helah mereka.

Persatuan Pengguna Kedah (CAKE) telah banyak menerima aduan daripada pengadu-pengadu yang terpedaya dengan taktik jualan langsung seolah-olah gores dan menang ini sejak tahun 2007 lagi. Pada kali ini agen jualan langsung tidak lagi pergi ke rumah-rumah untuk untuk menawarkan hadiah yang lumayan kepada pengguna tetapi sebaliknya menggunakan talian telefon rumah dan telefon bimbit pengguna untuk menarik mangsa.

Mereka akan menawarkan hadiah lumayan disamping meminta wang pendahuluan sebanyak RM2,500.00 jika mahu memenangi hadiah tersebut. Hadiah-hadiah tersebut adalah berupaya kereta-kereta mewah, Set Home Teather rumah dan sebagainya. Agen tersebut juga mengukir janji mereka yang akan memulangkan wang tersebut selepas hadiah tersebut diterima.

Hal ini telah diketahui oleh pihak penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan pihak penguatkuasa telah membuat tangkapan secara besar-besaran di premis-premis agen jualan langsung tersebut iaitu Mega Intop Sdn Bhd dan Ekno Aktif pada tahun 2007.

Walaubagaimanapun sejak dua minggu kebelakangan ini, CAKE masih lagi menerima aduan daripada pengadu yang mendapat panggilan telefon daripada syarikat tersebut yang kononnya menawarkan hadiah yang lumayan kepada pengguna. Agen jualan langsung berkenaan tidak segan silu memberikan alamat mereka dan nombor telefon bimbit mereka kepada pengguna terbabit. Agen jualan langsung tersebut masih lagi bergiat aktif di Medan Kota, Alor Setar, Kedah Darul Aman.

Lebih menyedihkan apabila syarikat tersebut menggunakan nama syarikat besar yang menjual peralatan elektrik seperti sony dan Persatuan Pengilang Malaysia untuk meyakinkan pengguna. Wal hal apabila disiasat syarikat Sony dan Persatuan Pengilang Malaysia langsung tidak tahu menahu tentang pakej hadiah yang ditawarkan oleh Agen Jualan Langsung berkenaan.
Telah menjadi tanda tanya pengguna sama ada syarikat ini berdaftar ataupun tidak dengan KPDNHEP dibawah lesen jualan langsung. Tidak di sangka-sangka lagi agen tersebut tidak pernah berdaftar dengan KPDNHEP dan hanya berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) sahaja. Ini bermakna perniagaan jualan langsung itu tidak sah dan nyata terdapat penipuan dalam pakej tersebut.

Saranan CAKE kepada pihak berkuasa agar cepat bertindak untuk membanteras gejala penipuan yang sedang giat dijalankan ini. Semakin lama masa dilengahkan semakin ramai pengguna akan ditipu

No comments: